Oceňovaná operní pěvkyně Vanda Šípová se během 24 hodin představí dvakrát ve stěžejních rolích dvou představení Národního divad

Sopranistka Vanda Šípová, představitelka hlavní role Helgy z opery Sternenhoch, která byla aktuálně vyhlášena Divadelními novinami jako inscenace roku 2018, bude vystupovat i ve zbrusu nové opeře Národního divadla. Během 24 hodin se tak představí majitelka koloraturního sopránu dvakrát ve stěžejních operních představeních na prknech Národního divadla v Praze. Zatímco ve středu 23. ledna ji diváci mohou vidět v operním výkonu označeném odborníky na českou operu mezi třemi nejlepším hlavními ženskými rolemi roku, hned ve čtvrtek 24. ledna a v sobotu 26. ledna vystoupí Vanda Šípová v premiéře jako jedna ze dvou hlavních představitelek opery Jonny vyhrává.

Opera Sternenhoch, ve které Šípová ztvárňuje roli Helgy, byla před několika dny podle ankety Divadelních novin vybrána jako inscenace roku 2018 mezi všemi českými divadelními představeními, přestože se jedná o operu. Podíl na takovém úspěchu má i Vanda Šípová, jejíž výkon server Operaplus.cz ohodnotil v operní bilanci loňských výkonů jako ten nejlepší mezi třemi pěvkyněmi uplynulého roku. Role Helgy navíc obnáší i náročný fyzický výkon. Šípová se na pódiu chvíli smyslně plazí, pak se zase pohybuje trhanými a křečovitými pohyby, aby za chvíli ladně tančila na přesnou choreografii, přičemž je ve stoje smýkána po podlaze na kožešině. "Ta jízda na kožichu je paradoxně na mé pěvecké roli nejnáročnější, kromě zpěvu musím držet balanc, vypadat u toho suverénně a mít určitý styl i lehkost - stejně, jako je tomu v celé mé kariéře," říká s nadsázkou Vanda Šípová. Dekadentní a temná opera Sternenhoch vznikla na motivy románu Ladislava Klímy Utrpení knížete Sternenhocha a vypráví o vztahu plném lásky i nenávisti mezi knížetem a jeho manželkou Helgou. Roli knížete ztvárňuje tenorista Sergej Kostov, který se narodil v bulharské rodině na Ukrajině. Představení je kritiky vnímáno jako vrchol dramaturgického směřování Národního divadla v posledních letech a při jeho tvorbě se sešla tvůrčí elita nejen z Národního divadla. Autorem libreta a hudby je Ivan Acher, dirigentem Petr Kofroň a režisérem bývalý šéf činohry Národního divadla Michal Dočekal. Taneční choreografie je ujala Lenka Vagnerová, autorem scény je Marek Cpin. Ve Sternenhochovi se mísí perverze a masochismus, přičemž na sugestivnosti dílu dodává i fakt, že je opera zpívaná v esperantu. Jedná se o zcela první operu, kterou Ivan Acher komponoval na vlastní libreto. Výrazná hudba je živelnou kombinací minimalismu, lámaných beatů, industriálních prvků a klasického operního zpěvu. Na sugestivnosti opeře ještě dodává cirkusové líčení herců a výrazný světelný design. Vzhledem ke svému zcela neotřelému modernímu pojetí může Sternenhoch zpřístupnit operu i těm, kdo ji vnímají jako něco nedostupného a nedosažitelného. Opera Sternenhoch bude uvedena na Nové scéně Národního divadla kromě 23. ledna například 17. února a 21. března.


Novou operu Jonny vyhrává
v režii Davida Drábka, v níž se Vanda Šípová představí v roli ztřeštěné pokojské Yvonne po boku jednoho z nejvýraznějších britských tenoristů současnosti Jonathana Stoughtona, bude možné zhlédnout po dvou premiérách hned 30. ledna a 7. či 20. března. Jde o hudební koláž, ve které se prolíná i jazzová hudba. Jedná se o nejslavnější jazzovou operu rakousko-amerického hudebního skladatele českého původu Ernsta Kreneka (původně Křeneka) o jazzovém houslistovi Maxovi, který ukradne housle černošskému jazzovému muzikantu Jonnymu. Její premiéra se uskutečnila v únoru 1927 v Lipsku a už v červnu téhož roku byla uvedena v Praze. Do Prahy se tak Krenekův operní kus vrací po 91 letech a hned s dirigentem Stefanem Lanem, prvním dirigentem Německého národního divadla ve Výmaru. Lano působil také jako šéfdirigent opery v Buenos Aires. Jde o operu nebývale pestrou a žánrově různorodou, rakouští fašisté jí kdysi byli šokováni a označili ji na tehdejší dobu za skandální představení na prknech Vídeňské státní opery. K tomu navíc přispěl fakt, že plakátu vévodil černošský hudebník. Tehdejším plakátem se inspirovali i dnešní tvůrci.

 

Vanda Šípová, současná operní diva, vystupovala v poslední době kromě klasických operních rolí, jako jsou například žínka v Rusalce, Královna noci v Kouzelné flétně či Gilda v Rigolettovi v Divadle F.X. Šaldy v Liberci, i v úspěšném divadelním představení Den Opričnika po boku Karla Dobrého v pražském Studiu Hrdinů nebo zpívala roli smrti vedle Vladimíra Javorského v představení Vévodkyně a kuchařka v Národním divadle v Brně. Zazpívala i v rámci slavnostních ceremoniálů na MFF Karlovy Vary v roce 2017 a diváci ji mohou znát i z Bernsteinovy Mše v hlavní roli s Vojtěchem Dykem.

 

Vanda Šípová

Operní pěvkyně (koloraturní soprán) Vanda Šípová vystupuje aktuálně v Národním divadle v Praze v opeře Sternenhoch v roli Helgy a nově v opeře Jonny vyhrává v roli pokojské Yvonne. Účinkuje také v divadlech J. K. Tyla v Plzni, F. X. Šaldy v Liberci či v Národním divadle v Brně. Její repertoár zahrnuje například role: Královna noci (Kouzelná flétna), Gilda (Rigoletto), Ofelie (Hamlet), Musetta (La Bohéme), Glauce (Medea) a další. Ráda se zúčastňuje moderních projektů, ve kterých se prolínají různé divadelní žánry (slavnostní ceremoniály zahájení a zakončení MFF Karlovy Vary 2017 či Bernsteinova Mše). Účinkovala i v několika činoherních představeních - ve Studiu Hrdinů Praha po boku Karla Dobrého ve hře Den Opričnika nebo v Národním divadle v Brně vedle Vladimíra Javorského v představení Vévodkyně a kuchařka. Hraje i jednu z hlavních rolí v muzikálu Fantom opery. Úspěšně se zúčastnila i mezinárodních soutěží (Vissi d'arte - II. místo, I. cena Mezinárodní soutěže Montreal, cena Slovenského Národního divadla - Mezinárodní soutěž Antonína Dvořáka v Karlových Varech a další). Věnuje se také koncertní činnosti. Vanda Šípová zpívá od dětství, kdy vyhrála konkurs do souboru Bambini di Praga a roky navštěvovala Lidovou školu umění. Po studiu střední pedagogické školy absolvovala Pražskou konzervatoř, kde byl jejím hlasovým pedagogem národní umělec Václav Zítek. Nyní navštěvuje lekce u ruského barytonisty Vladimira Chernova a její současnou hlasovou poradkyní je česko-bulharská operní pěvkyně Christina Vasileva. Mezi její zájmy patří běh a vaření.

Publikováno 22. 01. 2019 v rubrice Praha